Vragen en antwoorden (inhoudelijk)

Inhoudelijke vragen

Aanmelden

Waar kan ik me aanmelden voor een WhatsAppgroep?

Je kunt je via onze website aanmelden.

Waar kan ik me aanmelden voor de Buurtwacht Soest App?

Je kunt de link naar de Appstore via onze website vinden en de App zelf op je smartphone of tablet installeren. Aanmelden doe je via de formulieren in de App.

Bereikbaarheid

Hoe kan ik de beheerder van een WhatsAppgroep bereiken?

Als je deelnemer bent in een WhatsAppgroep kun je met vragen over het gebruik van de groep het beste contact opnemen met je beheerder. Stel je vraag nooit in de WhatsAppgroep, want die gebruiken we alleen voor urgente zaken. Je kunt je vraag stellen via een privébericht aan een beheerder. Via de groepsinformatie van de WhatsAppgroep kun je zien wie de beheerder(s) zijn van de groep. Dit gaat als volgt:

        • of: Ga naar de groep en tik op het onderwerp
          of: Houd de groep in het overzicht met ‘chats’ ingedrukt en tik op ‘Menu > Groepsinformatie’
        • Hier zie je het overzicht met deelnemers, waarbij de beheerders altijd bovenaan worden weergegeven met daarachter een groene tekst ‘Beheerder’.
        • Je kunt je beheerder een bericht sturen door in het overzicht met deelnemers het nummer (of naam) van de beheerder ingedrukt te houden en te kiezen voor: ‘Bericht aan …’.

Neem voor vragen bij voorkeur contact op met de beheerder welke je destijds heeft toegevoegd aan de groep, of welke zich heeft voorgesteld als beheerder van de groep. In een groep zitten soms meerdere beheerders waarvan sommigen vooral als backup aan de groep deelnemen. Als je niet weet welke beheerder het eerste aanspreekpunt voor jouw groep is kun je je vraag natuurlijk gewoon aan een willekeurige beheerder stellen, maar het kan zijn dat deze je vraag doorzet.

Hoe kan ik de beheerder(s) van de Buurtwacht Soest App bereiken?

Na registratie en aanmelding als deelnemer ontvang je altijd een e-mail. De meest handige route is om je vragen via e-mail te stellen. Het e-mailadres heb je doordat na registratie en/of aanmelding als deelnemer je altijd al bericht via e-mail ontvangt.

Waar kan ik voor algemene vragen terecht?

Deelnemers kunnen algemene vragen welke niet via deze website beantwoord worden of vragen over groepsoverstijgende onderwerpen ook aan ons stellen. Dit gaat via deze website door te kiezen voor het menuonderdeel ‘Feedback’. (zie afbeelding)
Deze vragen komen terecht bij contactpersonen welke namens beheerders in contact staan met zowel gemeente en politie en ook met beheerders van alle wijkgroepen en Buurtwacht Soest App.

Vanwege regelmatige spam moesten we deze pagina afschermen voor alle buitenlandse IP adressen. Vanwege privacy van onze deelnemers heeft deze rigoureuze maatregel onze voorkeur boven de veelgebruikte reCAPTCHA oplossing (ondanks dat deze tegenwoordig zeer gebruiksvriendelijk is). We wensen namelijk niet in te stemmen met de voorwaarden en het privacybeleid welke Google voor de reCAPTCHA tool hanteert.

Ambert Alert en Burgernet

Worden ook berichten van Amber Alert gedeeld?

We vinden Amber Alert belangrijk en alle Amber Alert berichten worden daarom automatisch overgenomen op onze website en in de Buurtwacht Soest App. (In de App werkt dit momenteel alleen voor Android gebruikers) Dit gebeurd op de achtergrond en deelnemers krijgen daarvan niet automatisch een notificatie. Door het amber alert over te nemen vergroten we al wel het bereik en de vindbaarheid voor deelnemers van het Amber Alert.

Beheerders van Buurtwacht Soest beoordelen meldingen van Amber Alert en maken per situatie voor zichzelf de overweging of het actief delen van het bericht naar eigen beoordeling iets toevoegt. We kunnen doorgaans natuurlijk niet beoordelen of er een kans is dat een amber alert een relatie heeft met gemeente Soest, maar we vinden niet dat alle amber alert berichten ook actief gedeeld moeten worden met deelnemers in Soest. Hiervoor kunnen deelnemers zich tenslotte zelf ook aanmelden bij Amber Alert.

Zodra wij in de veronderstelling zijn dat een bericht voor deelnemers in Soest waardevol is, of publicatie in onze groepen kan bijdragen aan een oplossing, dan zullen we dit uiteraard doen. De input van deelnemers is hiervoor waardevol, want wij kunnen niet alles weten. Heb je zelf informatie en/of vind je dat het bericht relevant is voor deelnemers in Soest dan kunnen deelnemers in WhatsAppgroepen zelf het Amber Alert bericht delen in de WhatsAppgroep waarin men deelneemt. Deelnemers van de Buurtwacht Soest App kunnen via een alarmbericht de beheerders hierop attenderen. Vergeet natuurlijk niet om als je aanvullende informatie hebt deze ook met politie te delen!

Worden ook berichten van  Burgernet gedeeld?

Burgernetberichten hebben doorgaans altijd een relatie met Soest en bevat doorgaans meldingen vanuit onze gemeente of een direct aangrenzende gemeente. Toch is een burgernet vaak te koppelen aan een bepaalde straat, wijk of deel van Soest. Het staat alle deelnemers vrij om een burgernetbericht met hoge relevantie voor Soest te delen in de eigen Buurtwacht WhatsAppgroep. Wel past terughoudendheid met het delen van de zogenaamde ‘afloopberichten’ aan het einde van een burgernetbericht. Een Burgernetbericht met de boodschap ‘De persoon is niet gevonden en politie blijft zoeken en dankt u voor uw aandacht’ voegt doorgaans niks toe voor de deelnemers.

Wie deelt Amber Alert meldingen en Burgernetberichten via Buurtwacht Soest?

In feite dienen alle meldingen afkomstig te zijn van deelnemers. Dus het zijn de deelnemers die berichten in de groepen melden. Hoewel dit in de praktijk vaak anders lijkt te zijn is het zeker geen taak voor beheerders om hiervoor altijd het initiatief te nemen. In de Buurtwacht WhatsAppgroepen kunnen alle deelnemers zelf urgente meldingen plaatsen. In de Buurtwacht Soest App kun je de tekst van een burgernetbericht of Amber Alert melding als alarmbericht plaatsen.